INTEGROVANÁ A RÝCHLOSTNÁ DOPRAVA
Samozrejme chcieť integrovanú koľajovú dopravu a vniesť ju do intravilánu mesta, napojiť na extravilán a kapacitne vyťažiť prímestskú dopravu, čo generuje potrebu nových odstavných koľají či nových výhybiek a koľajíšť a zároveň chcieť zmenšiť územie vyčlenené pre technické zabezpečenie tohoto systému je prinajmenšom scestné.
To na margo snáh redukovania železničného územia. Predpokladám, že odstávka súprav TRAM-TRAIN bude v priestoroch doterajších koľajíšť, údržba bude v bezprostrednom rušňovom depe.
Začneme integrovanou dopravou
Pre mňa integrovaná znamená spolupracujúca. Dlhé roky a desaťročia sa tu márnil čas pretriasaním problému lístkov, ich súčinnosti, pri rozdielnosti ich finančných tokov a majiteľov.
Takže začneme trocha teóriami: https://dopravni.net/mhd/15038/primestske-a-mestske-systemy/ použitá časť: časť:
TRAM-TRAIN systémy
Pre priblíženie verejnej hromadné dopravy a úsporu nákladov sa vo svete používajú tzv. TRAM-TRAIN systémy. Sú v podstate dva druhy:
Električka jazdí po klasickej železnici: Toto je už veľmi rozšírený systém. Vlastní realizacia začala v Nemeckom Karlsruhe. V Europe už takýto systém má niekoľko miest. Podstatou je priblížiť mestskú dopravu i do okolitých miest bez nákladné výstavby ďalšej infraštruktúry. Preto je umožnená prevádzka električiek i po klasickej železnici.
Železničné vozidlo ide po električkovej: Tento systém zvolilo mesto Zwickau v Nemecku. Cieľom bolo priblížiť dopravu z okolitých obcí priamo do centra mesta.
Zavedenie systému TRAM-TRAIN môžu doprevádzať problémy. Je to napr. rôznosť napájacích sústav, iné nákolky (električkové trate majú s výnimkou Ostravy iný sklon koľajníc), výška nástupište (pre železnici sa novo vyžaduje 550 mm nad temenom koľajnice, pre električku 350 mm a menej).
...
Návrh trasovania integrovanej koľajovej dopravy
Navrhované trasy umožňujú napojiť všetky obce dostupné koľajami a voviesť tieto vozne až do mesta v prienikoch na úsekoch "R" a dobudovaných úsekoch ku mostu pri bývalom VSS čo je Z-V-J koridor. Trasy sú výlučne vedené po existujúcich koľajách železnice s využívaním zrušených či nevyužívaných železničných vlečkách, vedením po trase "R" s doplnením úsekov:
- Doplnenie električkovej trasy ku Aničke. Prepája terajšiu konečnú zastávku električky (Lokomotíva) a Aničku a napája sa na zastávku Ťahanovce. Asi 2,2 km dvojkoľajky.
- Doplnenie električkovej trasy v Barci. Prepája integrovanú koľajovú dopravu z blízkou konečnou zastávkou električky. Ide v pokračovaní trasy žel. vlečky. Asi 1 km dvojkoľajky
- Doplnenie koľajovej integrovanej trasy Letisko - "R". Prepojenie na existujúcu "R" dopravu. Asi 2,5 km dvojkoľajky
- Doplnenie električkovej trasy Krásna. Asi 1,1 km dvojkoľajky.
spolu: 2,2 + 1,1 + 2,5 + 1,1 km = 6,9 km dvojkoľajky