ZÁKLADNÉ PRINCÍPY
Doprava v mestskom merítku má a môže mať rozličné formy. Menia sa vplyvom poskytovaných služieb digitalizácou a mobilitou, flexibilitou, prístupnosťou cez inteligentné rozhrania aj formy nákupov a správania sa obyvateľstva E-shopové služby odbremeňujú návštevy kamenných predajní, nízkou réžiou aj ceny tovarov, komodít, ale zároveň zahlcujú dynamickú dopravu. Tu sa trieštia dva základné princípy:
byť obsluhovaný formou služieb (taxi, zdieľaná doprava, MHD)
alebo
chce byť sebestačný, ale zároveň sa podieľať na zahusťovaní dopravy (individuálna osobná doprava)
nízkorozmerná doprava motorová, (pomocné elektromotorové bicykle, mopedy...) a presun vlastným fyzickým úsilím, cyklo, beh a pod. čo je však väčšinou sezónna forma presunov
Schopnosť pochopenia princípu odstraňovania príčin a nie odstraňovanie následkov najmä:
zmenou chápania tranzitu, rýchlej dopravy, zásobovania komoditami, likvidáciou odpadu, ostrovnými princípmi, zapojenia železničnej dopravy na objemnú dopravu
schopnosť alternovať a akceptovania iných foriem presunu
schopnosť akceptovania služieb do domu (e-shopy) a zlepšenie vyťaženosti dopravy
chápať, že doprava musí byť aj zároveň zeleným koridorom so všetkými možnosťami prepravy
chápať princíp vízií rozvoja, ako sa bude uberať vývoj dopravy, skladov, logistiky, potrieb parkovania a prerozdelenie mestskej dopravy na služby
rozmerovosť a ekologické princípy mestskej dopravy
nekonfliktnosť, minimum kolíznych bodov
DOPRAVA - POZRI AKO TO JE S DOPRAVOU
Dopravu navrhujem
v tranzitnom merítku orientovať na železničnú (výrobne, obchody,) obnoviť zlikvidované či nefungujúce vlečky. Samozrejme z toho vyvstáva dialóg so štátom, či majiteľmi koľají a koľajovými prepravcami na lepší a výraznejší posun v dopravnej logistike, cenovej politike, pružnosti, kontajnerových staníc.
Doprava osobná – nevyužívajú sa dostatočne možnosti osobnej prímestskej dopravy, pritom napojenie obcí na železnicu v okolí nie je zlé.
Doprava v Košiciach má iba hlavné prúdy:
- MHD autobusová a električková
- Osobná, automobilová
- Železničná
- Hovoriť o cyklo a inej alternatívnej doprave v tomto meste je...
Počúvame nariekanie o zahltenosti o stave parkovísk a pritom dá sa to aj iným spôsobom, pokiaľ navrhované myšlienky vôbec ľudia vedia absorbovať.
Za základ možno považovať kritéria ľudského ponímania prostredia, na prirodzené a úplne jednoduché potreby života – dostať sa niekam a to predovšetkým peši. Dnes už to akoby neplatilo a sídliska majú dopravné bariéry, nemajú chodníky na spojniciach častí, nejestvujú dopravné pruhy pre peších a alternatívnu dopravu, akoby chodiť peši bolo niečo mimoriadné.
Vo svojej koncepcii som vychádzal práve z myšlienky prevetrať mesto a jeho zóny a vložiť tam koridory, kde funguje prednostne človek. Vysledoval som si uzly, ktoré sú tykadlami mesta s prírodou. Sú to miesta na hranici mesta, kde je privedená blízko MHD.