METODIKA STAVEBNÍCTVA

09.11.2023

Je potrebné:

Žiaľ EKO kritérium, nemá ešte svoju trhovú hodnotu. Treba nastaviť kritéria a legislatívne nastaviť a vložiť do povinnosti:

  • urobiť centrálny register, archív, stavieb, objektov, budov, nehnuteľností a k nim nevyhnutného hodnoteného príslušenstva ciest, pasportyzovať všetky údaje a zaviesť do hodnôt stavieb všetky ich parametre a teda zaviesť register dokumentácie všetkých stupňov a najmä realizačných so zmenami a doplnkami (dnešný stavebný zákon r. 2019 ho žiaľ ani nepozná), aby sa dali budovy v budúcnosti opravovať, zhodnocovať a to všetko súžilo ako podklad. U nás je obrovské množstvo stavieb, objektov a budov bez akejkoľvek zachovanej pôvodnej projektovej dokumentácie!

Barbarstvo!

  • zaviesť účtovné kumulovanie prostriedkov na likvidáciu firmy - viď nasledovný text
  • zaviesť úradnú kontrolu (stavebný úrad) navrhovaných parametrov pri píprave stavieba a kontrolu dosiahnutých parametrov pri ich kolaudácií a to nie pozbieranými certifikátmi materiálov
  • zaviesť účinnú stavebnú kontrolu realizácie, princíp dozorovania
  • zaviesť princíp ekvivalentnej náhrady straty referenčného životného prostredia spôsobený výstavbou nejakej stavby. Refenčenou prírodou by sa uvažovala plocha porastená vegetáciou s produkciou nstavenej hodnoty výroby kyslíka, napr. nejaká hodnota výzisku kyslíka z nejakého počtu vzrastlých stromov napr. na ár, že stratená zastavanáplocha musí byť nahradená x m2 zelenej strechy, fasádnej zelene a podobne. Náhrada sa týka aj dopravných plôch, vozoviek, parkovísk. Ak má nastať účinok, náhrada musí byť väčšia než pôvodný stav
  • zaviesť ostrovné systémy hospodárenia s energiou, hospodárením s vodou, s narábaním s odpadom, s čistením odpadových vôd, odpadom
  • zaviesť účinné šetriace opatrenia v šetrení energiou všetkého druhu a v jej vzájomnej súčinnosti od zateplení, cez rekuperácie, slnečnú architektúru, po pestovanie zelených kultúr, včelstvá, zhodnocovanie bioodpadu.

Zostávajú nám rumoviská zdevastované opustené haly, zkrachovaných a "skrachovaných" firiem. Nieto peňazí na ich likvidáciu, či aspoň zmiernenie dôsledkov.

Na príčine je aj filozofia účtovníctva. Nie je možnosť uchovať si nejakú čiastku počas úspešného roka na horšie budúce, časy, štát ihneď podnikateľa zaťaží na konci roka daňou zo zisku, následne na budúci rok, ktorý vôbec nemusí byť úspešný, aj preddavkami na dane, čo vyjadruje vlastne daň z predtuchy zisku. To je prvá šanca na neúspech firmy, platiť a platiť aj keď nie z čoho. A keď už vôbec, nie je z čoho a o majetok nik nemá záujem ostáva hniť a hrdzavieť.

Neexistuje nakumulovaný fond (princíp ako fond opráv u bytov), ktorý by sporil čiastku na hocičo, nielen na prirodzenú reprodukciu, ale ani na polikvidačné náklady. Vzniká tu značná EKOLOGICKÁ nepriaznivá stopa ostávajú nám stavebné vraky, opustené továrne, výrobne, sklady, bane, prevádzky, ale aj opustené autá, mechanizmy, na mori zas lode, ktorých sa celkom úspešne zbavujú a ešte im to zaplatia poisťovne.

Z toho to vyplýva, že

princíp hodnotenia stavieb je zlý a vytrhnutý z celej problematiky celkového hodnotenia stavby

Stavebné úrady a legislatíva, žiaľ ešte nateraz vôbec nekontrolujú, ani aspoň energetické posúdenie pre BUDÚCE zatriedenie do certifikačnej energetickej triedy spracovaných projektových dokumentácií. A termíny už bežia! Úloha MINISTERSTIEV stavebných a životného tu ÚPLNE zlyhala.

Možno to čitateľ príliš nepochopí, čoho sa to dotýkam, že kde problematika ochrany prostredia začína a aký je tu súvis s prípravou zadanie pre územný plán

Naznačil som v úvode, že začína to predstavou, koncepciou, projektovou myšlienkou. U nás proces komplexného spoločenského chápania ochrany a tvorby životného prostredia, výstavby na úradoch a riadiacich postoch ani nezačal a už aj skončil. Žiaľ v prostredí politicky chápanej "odbornosti" to ani nikdy nezačne. Je to o peniazoch, peňežoch, penězích. V takom prostredí iné chápanie nemá príliš miesto.

A tak sa chápe ochrana prírody a životného prostredia až po funuse, keď už budova, areál stojí, či sa idú rúbať stromy.

Niečo zaspalo. Investor prekľučkoval, procesmi a dostal sa do štádia napr. stavebného povolenia, či dokonca relizácie.

  • Kde sú však predošlé kroky? Toľko inštitúcií sa k zámeru vyjadrovalo aj obce, zástupcovia obyvateľov.
  • Zastupujú však obce obyvateľov, informujú, riešia? Vedia riešiť? Sú na to odborne pripravené?
  • A čo verejnosť, zapája sa, chce byť informovaná, rozumie aspoň zámerom investora?
  • Mám pocit, že zúčastnené strany absolútne zlyhávajú. Prečo? Lebo odbornou záležitosťou by sa mali zaoberať predovšetkým odborníci. Rozumie obec, jej predstavitelia a obyvatelia postavení pred vyjadrením sa k EIA – posudzovanie vplyvov na životné prostredie, ako sa napríklad výstavba rýchlostnej komunikácie dotkne jej života? Zastupujú obce občanov? Uvedomujú si zainteresovaní aspoň základné dotknuté oblasti?
  • Pozemkové zábery – majetkoprávne vysporiadania pozemkov, cenové relácie, hlukové pomery, dopravné napojenie automobilovej dopravy, riešenie podružnej dopravy (stavebné stroje, poľnohospodárske stroje, preprava nákladná, zásobovanie, pešia doprava, cyklo) v križovaní s rýchlostnými komunikáciami, pešími, cyklo, sledujú svoj územný plán s dopravnými zámermi, tušia o dopade na plán sociálneho rozvoja obce, ak existuje, (predpokladá sa pohyb pracovných síl), uvedomujú si dopady stavebných prác počas výstavby - stavby budú potrebovať nákup zemín do zemného telesa, nevhodné zeminy budú potrebovať depónie a úložišťa, o ornicu by taktiež niekto mal prejaviť záujem. Myslím, že nie. Odborníka k tomu nezavolajú, nemá kto a z čoho platiť. Nuž situácia je taká, že sa spamätajú až keď je stavba hotová a potom prichádzajú na rad petície "za" a či "proti".

https://vodaprezivot.blogspot.sk/2016/08/jednym-z-najvyraznejsim-posobiacim.html

NA PINTERESTE

Viac na Pinterest

Musíš byť registrovaný

Čo je PinterestMENU STRÁNKY

ÚZEMNÝ PLÁN KOŠÍC - PRACUJME NA NAŠEJ BUDÚCNOSTI

  • ÚZEMNÝ PLÁN KE
    • SIETE
    • DOPRAVA
      • EUROVELO SEVER
      • CYKLONORMY
    • POĽNOHOSPODÁRSTVO
    • STAVEBNÍCTVO
    • VODA, EKO
    • PRIPOMIENKY K ÚP KE
    • NÁVRH ÚP OD HORAMI.SK
  • SAMOSPRÁVA
  • ÚZEMNÝ PLÁN KOŠICKÉHO KRAJA
  • EUROFONDY 21-27


© 2021 
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky