Ľudia nie sú väčšinou pripravení na nekonvenčné riešenia, nie sú pripravení ani zamyslieť sa hlbšie, než prezretie obrázkov a prečítanie nadpisu. Škoda. Vychádzajúc z tohto poznania, pristupujem ku odbornej problematike s dôrazom na rozobratie námetu, pripomienky, s dôkazovým materiálom, argumentmi.
Na rozdiel od suchých pripomienok pridávam zároveň filozofiu myšlienky, nadhľad, iné než úradnícke spracovanie tém. A používam najmä neformálny štýl, hoci s ironickým podtextom, pretože aj kritika a upozornenia by mali prispieť k zlepšeniu. Toho všetkého. 

Pripomienky k ÚP

 - číslované pripomienky

tie sú spracované formou číslovaných článkov, hoci číslovanie tu nemá nejaké tematické nadväzovanie. Číslovanie vzniklo vlastne identifikačne pri narážaní na problematiku. Ako autor tu pridávam aj pohľad do iných súvisiacich tém spoločnosti a mesta

– apartmány so službami – ako služby a občianska vybavenosť a následne ich zobytenie. Pre mňa obytná budova, obytná budova polyfuknkčná s integrovanými službami, obchodmi je to isté len zámenou funkcie obytnej za apartmán, hotel, ubytovanie, penzión. Musia sa plniť pravidlá pre trvalý pobyt ľudí, osvetlenie, tienenie, hygiena, hluk, zeleň... Dnes...

Prekladám do čitateľnej reči dekódujem texty, použijem – strana 37: Podhradová I/3/Z/44 oblasť okolo základnej školy vyjadruje:

Chýba mi vysvetlivka čo vyjadruje, aký je pomer budov – územie s prevahou RD, s prevahou BD (nad 50% vzhľadom k obytným budovám?), koniec koncov chýba definícia, čo je rodinný a čo bytový dom. Vždy by mali by poruke vysvetlivky pojmov, definície.

RD – rodinné domy
BD – Bytové domy
OV – Občianska vybavenosť
ZU – zmiešané územie
MP – pamiatková rezervácia
ŠZ – športové zariadenia
ŠR – šport a rekreácia
ZL – záhradkárske lokality
ZT – záhradkárske lokality vhodné na transformáciu na rodinné domy

Mám pocit, že Podhradová by sa mala vyčleniť z celku "Sever" vzhľadom k úplne iným geomorfologickým danostiam než zbytok, ktorý skôr inklinuje k starej časti a "údolnému typu"

C.7 VYMEDZENIE ZASTAVANÉHO ÚZEMIA OBCE: Definovať, čo predstavuje stabilizácia územia, nie sú zriedkavé snahy o zahusťovanie nie drobnými stavbami a zmenou funkcií stavby – zbúranie obchodného centra nahradeného bytovým domom. Definoval by som, že stabilizovaný stav vyjadruje, žiadna dodatočná zástavba, zmena účelu stavieb – z občianskej...

43. Hluk

22.04.2024

C.6.4 Hluk, vibrácie. Podľa mňa by mali existovať hlukové izočiary, podľa toho zónovať výstavbu.

C.5.4.11 nepovoľovať umiestnenie reklamných pútačov (bilboardov) na fasádach budov v celom meste. Čo však s fasádnymi reklamami? Fasádne pri vhodnom zámere a grafike by vedeli výtvarne a s patričným humorom, tvorivosťou trocha uvolniť deprimujúci výzor prázdnych fasád.

Mesto je križovatkou turistických ciest (SNP magistrála) a cyklotrás (Eurovelo) kultúrnych a historických (Karpatská, Rákociho), dávnych obchodných ciest a nijak to mesto nezaujíma, akurát plače nad cestovným ruchom. Má pamätihodnosti, prírodu, minulosť, služby, veci hodné k obhliadkam, návštevám? Na akej úrovni?

Prijal by som do budúcna pomenovanie, ako usilujúce sa o zdravé mesto so zdravými obyvateľmi, budovanom na eko a enviro princípoch. Ak je to pravda a splniteľné.

Pre čitateľnosť je potrebné zároveň sprístupniť odbornú terminológiu verejnosti – chýbajú legendy, vysvetlivky - odkazy na vysvetlenie, normu, predpis. Je to robené aj pre menej informovanú verejnosť a malo by to byť zrozumiteľné.

Je potrebné si uvedomiť vplyv urbanizovaného prostredia na život tejto planéty, že všetko je spojitá nádoba. Takže úloha urbanistov tkvie aj tu a najmä tu. Že urbanista nie je tvorca efektných máp, ale predovšetkým jeden z tvorcov životného prostredia a mal by pochopiť diania prírody a najmä to, že na ňu nemá. Že nikdy človek nebude múdrejší než...

Betónovanie plôch, korýt, odvodňovanie je žiaľ zakoreneným bludom projektantov a urbanistov, štátnych hospodárov. Bludnosť ešte korunuje požiadavka na takto civilizačne zvyšovanú hladina Hornádu, realizovať vodosprávou navrhované zvyšovanie hradzí, ich betónovanie, kanalizovanie a ešte aj za pomoci výrubu brehových porastov. Už táto hlúposť...

so základnou myšlienkou, spracovávať a využívať dažďovú vodu, recykláciu, riešiť ochranu prírody, vegetácie pôdneho a lesného fondu, ohľaduplnými a prírodnými technológiami pestovania a spracovania surovín, pestovaním plodín, či chovu hospodárskych zvierat. K týmto účelom je potrebné vymedziť územia. Stavebníctvo, urbanizmus musí prejsť radikálnym...

ako prednostný spôsob výstavby, dopravy, riešenia potreby energie, likvidácie odpadov hospodárenia s vodou, vodnými tokmi, budovaním a ochranou zelene atď. a hľadať tak spôsob čo najmenšieho a šetrného urbanizovania prírody a také podmienky nastavovať už v územných plánoch.

Riešiť ÚP tak, aby jeho naplnením vzniklo mesto s predpokladom mať zdravých a spokojných obyvateľov a jeho návštevníkov v súlade zo zdravotnými tézami a vytýčeným rozvojom cestovného ruchu a by zdravie nebolo frázou.

Popravde, je to už dosť otravné znova a znova sa zoberať témou, ktorá bola v r. 2018 odignorovaná so sľubmi, pokecovými stretávkami v Kultúrparku, bez nejakého poďakovania pripomienkujúcim, bez akejkoľvek reakcie, čo je základná slušnosť. Slušnosť mesta voči občanom, čo sa mu zbierajú na jeho správu, administratívu, čo by mala byť odborná.

Pôvodné pripomienky síce reagujú na pôvodné podklady ale myšlienky pripomienok akiste pretrvávajú a je možné, že od r. 2018 sa zmenili fakty a tak stratili na aktuálnosti, ale nechal som to tak. Mnohé linkové odskoky už neplatia a sú nedostupné najmä mestských stránok.

Tento myšlienkový koncept, projekt stránky, je chápaný nie ako úzko spätý s pripomienkovaním územného plánu, s úzkym záberom, ale má aj spoločenskopoznávaciu funkciu. 

a tu je výzva, podklady ku pripomienkovaniu: PPK - Plán pre Košice (planprekosice.sk) 

Nevyhnutným predpokladom tvorby územného plánu je správne nadefinovanie požiadaviek na jeho vytvorenie. Verejnosť je účastníkom takéhoto procesu, veď napokon ona je spotrebiteľom výstupu – pravidlami vytvoreného a schváleného územného plánu miesta jeho bývania a žitia.

Sú tu články, názory, podľa kapitol, konkrétne pripomienky ešte pôvodné z r. 2018 aj tie z r. 2024. 

Dá sa povedať, že ÚP mesta je tu po funuse. Výstavba sa tu vplyvom developerov odtrhla z reťazí a spustili sa projekty, čo tu mesto zablokujú na večnosť. Zatiaľ čo doprava dlhodobo zaostáva, čoho dôsledkom sú parkoviská na uliciach a zjednosmernenia ulíc, koncepcia mesta z hľadiska rozvoja ekologického riešenia odpadov starostlivosti o občana je na úrovni nula.

Hm, mesto nereaguje už roky na akékoľvek podnety, ako to vyplýva z uverejnených dokumentov zasielaných na mesto. Zdá sa, že je to čas hlbokého ignorovania občana a nafukovania sa orgánov, čo sme si zvolili. Vraj sú tam aj odborníci. Mlčiaci, poslušní úradníci.  

Prečo?

Ak to zhrnieme a zovšeobecnime

Zdravotne ťažko postihnutí

sú na okraji záujmu, chýbajú základné vybavenia, nielen pre ZŤP, ale všeobecne lavičky, predaje lístkov MHD, čo je maximálny trapas a neúcta a antipodpora cestovného ruchu v podobe absencie infotabúľ, popisových tabúľ ulíc, úbohé je vybavenie WC, bezbariérovosť na úrovni doby kamennej.

Koncepčný pohľad, vízie

zatiaľ je to len pohľad developerskými očami s neusporiadanými a nekoordinovaným ťahmi, hranie sa na šport, pričom ide len o privilegovanie druhov a skupín z rozpočtu mesta neslúžiace rodinám a širokým vrstvám. Úplne by postačovali využívané školské ihriská a telocvične, a tam vylepšiť štandardy, nie hranie sa na olympijské štadióny, neustále prerábky, opravy, čoby pamätníčkov dobových papalášov. Pomohla by starostlivosť o dorast, zárobkovo činných, dôchodcov a nevládnym, ZŤP (zdravotne ťažko postihnutým) invalidom, osamoteným či ľudí potrebujúcich po prepustení do domácej liečby, domáce služby, sociálne zdravotnícke. Hranie sa na olympijské štadióny, nepoznať stav objektov, konštrukčný stav, zachovalosť, statiku, prevádkové parametre, hygienu, logistiku prevádzkovania a nepoznať ani žiadúce parametre so zázemím, dopravou a pod., a hádzať  miliónmi od zeme a  brucha borom volených diletantov a ešte z dielne diletantských poslancov je skutočne trúfalosť až hanba a neúcta k odborníkom. Potom z toho vyvstane zimný štadión vznášajúci sa nad zaťaženou dopravnou komunikáciou, so znásilnenými bezpečnostno - evakuačnými parametrami. 

Doprava, diaľnice, logistika, digitálne vnímanie sveta 

Vlastne styk s okolím prestal. Autá prefrčia cez krajinu, odizolované od okolia mantinelmi a ani nevedia že akou krajinou a obývanými oblasťami prešli. Vôbec sa nevedia a nedokážu pokochať  krajinou. Nevidia ju. Akiste hluk dopravy si berie svoju daň v podobe akože protihlukových zábran, ale sú zároveň aj protivnemové, protizrakové. Nie sú a neexistujú štúdie, pravidlá a realizácie estetických a aj účinných zelených opatrení. Momentálne sa hluk nepohlcuje len sa uztvára v labyrinte odrazov a roptýlení do okolia. 

Cestné prechody pre zvieratá, známe aj ako ekodukty alebo zelené mosty, 

sú špeciálne navrhnuté štruktúry, ktoré umožňujú bezpečný prechod zvierat cez cesty a diaľnice. Tieto prechody sú dôležité pre ochranu biodiverzity a znižovanie počtu zrážok medzi vozidlami a zvieratami. Na Slovensku sa tieto prechody často nachádzajú v oblastiach s vysokou hustotou divokej zveri. Na Slovensku sa nachádza niekoľko významných ekoduktov, ktoré pomáhajú zvieratám bezpečne prechádzať cez rušné cesty a diaľnice. Medzi najväčšie a najznámejšie patria: Ekodukt na diaľnici D1 medzi Mengusovcami a Jánovcami. Tento ekodukt je jedným z najväčších na Slovensku a je dôležitý pre migráciu zvierat v oblasti Vysokých Tatier. Ekodukt na diaľnici D1 medzi Važcom a Mengusovcami. Ďalší významný ekodukt na tejto diaľnici, ktorý pomáha znižovať úhyn zvierat v tejto oblasti. Ekodukt na diaľnici D2 pri obci Moravský Svätý Ján. Tento ekodukt je dôležitý pre migráciu zvierat v oblasti Záhoria. Tieto ekodukty sú navrhnuté tak, aby napodobňovali prirodzené prostredie zvierat a umožňovali im bezpečný prechod cez cesty. Je ich ale smiešne málo. Ekodukty, známe aj ako zelené mosty, sú rozšírené po celom svete a ich hustota a vybavenie sa líšia v závislosti od krajiny a miestnych potrieb. 

Hustota ekoduktov 

Holandsko: Patrí medzi krajiny s najvyššou hustotou ekoduktov. Holandsko má viac ako 600 ekoduktov a podchodov pre zvieratá, čo je najvyšší počet na svete vzhľadom na veľkosť krajiny. 
Nemecko: Má tiež vysokú hustotu ekoduktov, najmä v oblastiach s hustou dopravou a vysokou biodiverzitou. Napríklad v oblasti Wuppertalu sa nachádza zalesnený ekodukt, ktorý je intenzívne využívaný zvieratami. 
Kanada: V Kanade sú ekodukty bežné v národných parkoch, ako je Národný park Banff, kde sú navrhnuté tak, aby umožnili bezpečný prechod veľkým cicavcom, ako sú medvede a losy. Vybavenie ekoduktov Ekodukty sú navrhnuté tak, aby napodobňovali prirodzené prostredie zvierat a zabezpečili ich bezpečný prechod. Medzi bežné prvky vybavenia patria: Vegetácia: Ekodukty sú často pokryté miestnou vegetáciou, ktorá poskytuje úkryt a potravu pre zvieratá. Ploty: Okolité ploty smerujú zvieratá k ekoduktu a zabraňujú im vstúpiť na cestu. Monitoring: Kamery a iné monitorovacie zariadenia sledujú pohyb zvierat a zabezpečujú, že ekodukt je efektívne využívaný.  Prírodné prvky: Kamene, drevo a iné prírodné materiály sú často umiestnené na ekoduktoch, aby napodobňovali prirodzené prostredie zvierat. Tieto opatrenia zabezpečujú, že ekodukty sú efektívne a bezpečné pre zvieratá, ktoré ich využívajú.

České diaľnice | Ekodukty (ceskedalnice.cz)

Zdá sa, že to nepatrí do ÚP Ke, ale princíp pasuje. 

Už aby boli aj v mestách (a Ke) nejaké tie homodukty pre chodcov, využívajúce najmä prirodzené danosti územia. Ale zatiaľ sa nedá prejsť na veľkých križovatkách peši, s kočíkom, s invalidným vozíkom o paličkách. Chodníky vedúce do blba, zebry vedúce zo zelene a do zelene, do plota, stĺpa..., alebo žiadne chodníky v miestach komunikácií, čo nútia pešiaka prejsť na druhú stranu a zebry, značiek nikde. Sídliska, mesto ako osamotené jednotky, nejaké extravilány, bez šancí prejsť pešo z jednej časti do druhej. 

Niekde to poriadne zaspalo a chcelo by to chodeckú spoznávaciu prechádzku mestom a sídliskami, časťami, okolím povinnú a pravidelnú pre papalášov mesta i tvorcov ÚP. 

Všetky kapitoly, podstránky územného plánu sú mojim autorstvom. Všetko je robené bez akéhokoľvek prijatého honoráru.

Vladimír Čuhran, horami.sk

© 2021 
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky